Faste læsere

tirsdag den 25. september 2012

Hvorfor Medie-dansk??

Hvad vil det sige at have medie-dansk på lærerseminariet i Vordingborg?
Jeg gjorde mig store overvejelser da jeg skulle træffe valget om jeg vil have almen dansk eller medie-dansk. For hvad indebærer det at havde medie-dansk?
Jeg blev enig med mig selv om, at tiderne har skiftet. Viden er ikke længere kun tilgængelig via bøger. Men vi kan i dag, med få klik på vores computer, smart-phone eller andet, komme til samme resultat som hvis vi tog cyklen og cyklede ned til det lokale bibliotek og tog vores låne-kort frem. Forskellen er, at vi på vores computer via internettet får en opdateret viden, og vi risikere ikke at materialet er udlånt. På biblioteket kan det materiale der er tilgængeligt, være 20 år gammelt, og måske udlånt.
Så i mine øjne er det blevet en hverdag at inkuldere medier. Både i vores undervisning og også i hjemmet. Vi kan på nettet følge med i vores venners liv. De venner, der måske bor timer væk fra os eller måske i et andet land (hvilke bliver mere og mere populært, at flytte til udlandet og studere, arbejde eller bo) Vi opdatere flitigt på facebook, twitter og andre steder på nettet, om vi har fået en ny kat, lavet en god æblekage eller fået et nyt job. Der bliver endda opdateret med graviditetsbilleder så vi kan følge det trin for trin. Vi behøver altså ikke længere at skulle ringe til hinanden for at blive opdateret på hvad der sker i livet.
Medier er altså både en personlig ting og en ting vi bruger når vi skal finde noget, undersøge noget, opnå noget. Både i form af vores netbank, om vores timer er aflyst, bestilling af tøj eller tilmeldning til en uddannelse.
Jeg ser det derfor som en nødvendig færdighed som kommende lærer at kunne bruge disse medier i min undervisning. Udnytte alle de muligheder som nettet åbner op for. Der findes masser af ting på nettet som kan inddrages, i stedet for de mange bøger og andet materiale man bestiller hjem til eleverne og som koster penge. Medier er også noget som børn i dag, i en tidlig alder, gør sig fortrolig med. Så hvorfor ikke udnytte dettte, i stedet for at bekæmpe det til fordel for oldgammelt litteratur som eleverne ved en hver lejlighed vil forsøge at snige sig udenom. Jeg synes vi skal komme dem i forkøbet og lade os flyde med strømmen. Derfor medie-dansk...

5 kommentarer:

  1. Spændende overvejelser du har gjort dig :)

    SvarSlet
  2. "Viden er ikke længere kun tilgængelig via bøger. Men vi kan i dag, med få klik på vores computer, smart-phone eller andet, komme til samme resultat som hvis vi tog cyklen og cyklede ned til det lokale bibliotek og tog vores låne-kort frem. Forskellen er, at vi på vores computer via internettet får en opdateret viden, og vi risikere ikke at materialet er udlånt. På biblioteket kan det materiale der er tilgængeligt, være 20 år gammelt, og måske udlånt.
    Så i mine øjne er det blevet en hverdag at inkuldere medier"

    Kan der ikke være problemer ved at bruge denne "opdaterede viden"? Kunne man ikke forestille sig at internettet også byder på en masse "viden" som ikke har hold i virkeligheden eller er dybt farvet af en dagsorden som ikke tåler dagens lys.

    Hvis du skulle give et par bud på hvilke kompetencer det kræves at bruge nettet, hvad skulle det så være. Og hvordan vil du være med til at udvikle de samme kompetencer hos eleverne i skolen?

    Tell me! I dare you ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Thomas Thomsen, et meget sent svar herfra ;-)
      MEN! Det vil self. kræve man er MEGET kildekritisk, på den viden man mere eller mindre får smidt i hovedet på internettet!
      Man kan jo også tage lidt fat i Giddens teori om, at den øgede refleksivitet gør mennesket usikkert på hvad der er rigtigt og forkert, og sætter en tvivl til hvad man skal vælge. Så der er self. ulemper ved alle disse masse kommunikationsmidler, men også en hel del fordele, må man da sige ;-)

      Slet
    2. Og med hensyn til hvad JEG vil gøre for at udvikle disse kompetencer hos eleverne, så vil jeg helt klart tage fat i afsender-modtager principperne. Hvem er afsenderen af dette medie? Er det en der er neutral inden for det givne emne, eller en der har en holdning og derfor ikke er helt neutral?
      Man kunne fx tage fat i forskellige mediers udlæg af samme emne/sag. Forelægger de dem forskelligt? På trods af, at det er samme sag.

      Slet